Prăjiturici şi alte dulciuri.

Julfa sau Pelincile Domnului

julfa

Prima data am mancat julfa pe la 23 de ani si asta se intampla in Iasi la o doamna draga ce m-a gazduit o perioada . In Bucovina, de unde veneam eu, altele erau specialitatile de Craciun.

Si cum pasii si destinul m-au cam prins pe la Iasi a trebuit sa fac si eu julfa, macar o data in viata. La indemana mi-a fost cartea ’’ Povestile bucatariei romanesti “ (vol.4) a lui Radu Anton Roman de unde am luat reteta si am adus mici modificari pentru o julfa nu prea mare

Ingrediente :

Aluat :

–         350g faina

–         1 lingura otet

–         1 pahar apa calda

–         1 lingura de ulei

–         1 lingurita sare

–         1 ou

Umplutura:

–         500g nuca macinata

–         500ml apa

–         200g zahar

–         200ml miere de albine

Mod de preparare:

Ingredientele pentru aluat se amesteca bine si se framanta pana obtinem un aluat potrivit de tare. Cu ajutorul unui sucitor intindem foi foarte subtiri de dimensiunea unei tigai.

julfa 4

julfa5

Inainte vreme aceste turte, numite si pelinci se coceau pe plita. Acum se coc in tigaie sau in cuptor. Eu le-am copt pe un grill rudimentar.

Tigaia trebuie sa fie foarte bine infierbantata iar turtele trebuie sa fie mai mult albe, eu insa le-am cam prajit putin. Se coc pe ambele parti rezultand turtite tari.

julfa3

Din acest  aluat mie mi-au iesit 9 turte.

Dupa ce am terminat cu turtele facem sirop

Apa impreuna cu zaharul se pun la fiert pentru circa 10 minute dupa care se ia de pe foc si se adauga mierea de albine. Se amesteca bine si se lasa putin la racorit.

Intr-un vas mai generos incepem montarea julfei. Fiecare turta se inmoaie pe ambele parti (le scufundam) in sirop. Punem o turta dupa care presaram nuca macinata , apoi alta turta imbaiata si iar nuca pana terminam turnuletul.

julfa7

Julfa se lasa la inmuiat cel putin 12 ore la temperature camerei. Apoi se taie si se serveste cu bucurie in suflet pentru ca s-a nascut Domnul Nostru Iisus Hristos.

julfa1

Spor la prajiturit.

julfa2

Alte idei de Craciun le gasiti la prietenii mei, bloggeri culinari:

Iolanda si Georgiana Voinea  
Brindusa                                                            Dana Aphextwinz
Adriana Lucia Mara                                         Daiana si Cosmin

Iuliana Miu                                                       Elena Toma
Lucian Gavrila                                                 Gina Bradea
Lili Liliana                                                         Uica Mihai
Cerasela Badr El-Din                                      Cristina Pana
Alexandra Butnari                                           Alice Ciobanu
Iuliana Florentina Avram                             Lacrimioara Mihaela
Dia Daria                                                          Laura şi Liana
Andreea Denisa                                               Ioana Tone
Doina Varga                                                     Laura
Geta Cipaianu                                                 Dana Burlacu Visternicu
Didi                                                                   Claudia Rusu
Simona Haliga                                               Laura Laurentiu

Single Post Navigation

40 thoughts on “Julfa sau Pelincile Domnului

  1. Bunica mea paterna le numea turte rupte si le pregatea ptr primirea preotului , care venea cu ajunul Craciunului … tare-mi mai placeau

  2. La mamaia se numesc foite. Le facea cu cateva zile inainte de Craciun, si dupa ce le cocea pe plita, le intindea pe foi de ziar sa se mai „aseze” un pic. Noi, copiii, eram raspunzatori cu intorsul foilor pe plita si cu spartul nucilor; care erau pisate mai apoi intr-un stergar. Ce vremuri frumoase…

  3. Mi-ai adus aminte de julfele bunicii doar ca ea le facea cu…canepa. Mie nu prea imi placeau dar acum parca mi-e dor de o julfa cu canepa 🙂
    Sarbatori fericite alaturi de cei dragi! 🙂

    • Da Claudia, julfa autentica e cu canepa, care din pacate nu prea se mai gaseste.
      Sarbatori frumoase iti doresc.

      • Dinu X on said:

        Ehe, reteta prezentata nu prea e autentica… Julfa este integral de post (fara ou), aluatul se face numai din faina, sare, apa (fara ulei, sau fara drojdie cum am mai vazut in alte retete…), umplutura din canepa. Este o prajitura foarte austera pt. ca se consuma in Ajun, cand postul este mai aspru (inclusiv fara ulei si vin).

      • Da, fara acel ou e de post.
        Eu am preluat reteta dintr-o carte de bucate…:)
        Multumesc pentru completari. Anul Nou cu bine!

  4. Pingback: Traditii culinare de Craciun la romani | Lecturi si Arome

  5. Pingback: Retete de Craciun de la bloggeriCooking with my soul

  6. Pingback: Ciocolată de casă în foi de napolitană | Cartea de Bucate Aromate

  7. Pingback: RETETA DE CRACIUN,FRUCTE DEGHIZATE ( CHRISTMAS RECIPE,FRUITS IN DISGUISE) | Alison's Trials

  8. Pingback: Biscuiti cu lamaie (Christmas Lemon Cookies) | Food Design

  9. Pingback: Retete de craciun | Aphextwinz's Blog

  10. Pingback: Homemade Ferrero Rocher | GustoLandia

  11. Pingback: Homemade Ferrero Rocher | GustoLandia

  12. Pingback: Fursecuri cu crema de branza | Retete culinare din Tara bucatelor – de Alice Ciobanu

  13. Pingback: Bomboane de pom preparate acasa (proiectul “Retete de Craciun de la bloggeri”) | Arta culinara cu Doina

  14. Pingback: Turta dulce cu Omega 3 si 6 | Retetele Mele Dragi

  15. Sarbatori fericite! Un Craciun cu pace in suflet, cu ganduri pozitive si un an 2014 mai bun!

  16. Multumesc mult! Craciun frumos si voua!

  17. Eu n-am mancat niciodata si de cate ori vad poze pe undeva, imi propun sa fac si eu 🙂

  18. ERIKA on said:

    Craciun fericit si la multi ani, tuturor!!!!! Evedent, nu poti sa ramai pasiv la depanarea acestor amintiri…. Julfa e farmecul…Se face destul de greu, trebuie uscata si usor prajita, ptc altfel nu se julfeste [alege miezul din zeama in care fierbe], iar neprajita are un gust mai ciudat [de crud, ca orice seminta, cruda] Bunica le facea, apoi obiceiul s-a pierdut, canepa fiind interzisa. Bune-s si cu nuca, dar mi se par niste baclavale nereusite…Totusi, am auzit de la o fosta colega de facultate, ca se mai gaseste seminte intr-o piata din Iasi, in preajma sarbatorilor de iarna. Pupici ERIKA

  19. Kali on said:

    Piata din Bacau a fost plina de seminte de canepa si anul acesta ( 15 lei/kg). Am facut mai multa julfa si-am congelat-o neindulcita ( ramane la fel de gustoasa).

  20. ERIKA on said:

    Scumpi, eu locuiesc in Arad, dar am telefonat la Iasi si mi-a zis ca s-ar putea sa mai fie prin piata unde vin moldovenii, in ideea ca ei sunt pe stil vechi. M-as bucura daca ai gasi !!!!! Kali, ai congelator mare, in cate sertare tii julfa?Pupicei, fetelor!!!!! ERIKA

  21. la Bacau e mereu plin de cinepa in piata, la Iasi e mai greu de gasit. Spun din experieenta. Danuta, turtele astea is turtele de ajun insa nu is cele clasice de la pelincile domnului…cele din cartea lui Radu Anton Roman is mai….reinterpretate. Cele clasice, julfa simpla e ddesertul de post si atat. Nu o lua personal. Un an nou minunat sa ai cu toti ai tai!

  22. ERIKA on said:

    Fetelor!!!!! ….Orice comentariu e de prisos…. Bine ca ne-ai amintit de ele, fie cu nuca, fie cu adevarata julfa… Ce e mai frumos , ca atunci cand pastram traditia….Sa ne auzim si la sfarsitul anului, ca sanatosi am ajuns si in sfarsit am facut minunatele „turte”, obicei splendid, pastrat, cred ca doar in partea de est a tarii. Va imbratisez pe toate si sa ne delectam cu retete cat mai sanatoase, ca de „E’-uri ne-am cam saturat!!!! PUPICI ! ERIKA

  23. ERIKA on said:

    Scumpi, tocmai am am intrat , absolut intamplator pe „anotimpurilevietii.blogspot.ro [Traditia turtei cu julja] , unde am gasit o postare de exceptie, dupa parerea mea.Pupicei. ERIKA

  24. tanaseaurica on said:

    arata destul de bine si foarte interesante, nu am gustat niciodata, dar se pare ca mi-au facut pofta deci va trebuie sa le incerc, par crocante si delicioase 😉

  25. ERIKA on said:

    Aurica, delicioase sunt, dar crocante, nu! Scumpica mea DANA, atat tie cat si celor ce-ti apreciaza munca si daruirea cu care o faci, iti sugerez sa te documentezi din [www driedfruits.ro] . Datorita tie, m-am apucat de hoinarit …… Pupici! ERIKA

  26. Pingback: Muşchi de porc la cuptor şi câteva reţete de Crăciun de la bloggeri | Sisters' Kitchen

  27. ERIKA on said:

    Super!!!!! Acum vrem retete pt Sf sarb de Paste ! Unde? Pupicei! ERIKA

Lasă un comentariu